Sunday, October 12, 2025

Sukkah Dimensions

תשבו כעין תדורו says one should live in the sukkah as one lives in their house but sometimes it says the sukkah itself is invalid. A few examples of this principle. 

The Rema (640:4) rules like the Yeriam who is of the opinion that if one constructs their sukkah in a place where part of the time it will be a place where the they will be מצטער then one can't fulfill their obligation in the sukkah at all even at points where one is not בצער. In other words, he holds כעין תדורו defines the building of the sukkah to the extent that one can't fulfill their obligation if it is not constructed to make it livable for the duration of sukkot. The Chacham Tzvi (cited in Sharey Teshuva) disagrees and holds one can fulfill their obligation at the time one is not בצער. In other words, he views that one's residing in the sukkah has to be in a manner of כעין כדורו but it doesn't define the building.    

Shibulay HaLeket (347) ומצאתי שהשיב רבינו האיי גאון ז"ל. וששאלתם מהו למיעבד סוכה האידנא בבתי כנסיות ובבתי מדרשות. כך ראינו שאינו חייב למיעבד [סוכה] האידנא אלא בביתיה בדירתיה היכא דאכיל ושתי וגני שדירתו שם כל השנה דקא אמרה תורה כל שבעת הימים צא מדירת קבע ושב בדירת עראי. שנו חכמים מיכן אמרו יש לו כלים [נאים] מעלן לסוכה אוכל ושותה בסוכה ומטייל בסוכה אבל בתי מדרשות ובתי כנסיות אין מיחדין אלא לתפלה ולהתעסק בה בתורה לבד אבל אם עושין לכתחילה בשביל עוברי דרכים שאוכלים וישנים שם יפה עושין אבל בני העיר לסמוך על סוכה שבבית הכנסת לצאת בה ידי חובתן אינם יוצאין אלא בסוכה שלכל אחד ואחד בביתו. ולפיכך כשעושין אותה סוכה של בית הכנסת אינן צריכין לברך שלא לעצמן הן עושין אותה אלא לעוברי דרכים. וגם בשם ר' נטרונאי גאון ז"ל [מצאתי] שאין בני העיר יכולין לסמוך על סוכה שבבית הכנסת לצאת בה ידי חובתן ואין יוצאין אלא בסוכה שעושה כל אחד ואחד בחצירו לפיכך אסור לברך בסוכה של בית הכנסת. Why does he hold you can't be yotzei with the sukkah of the shul? He says אמרה תורה כל שבעת הימים צא מדירת קבע ושב בדירת עראי, in other words, this is not just a separate law of how one should design and adorn the sukkah but is part of the definition of sitting in a sukkah. One can only fulfill the obligation of being in a sukkah when it is a sitting that can be a permanent fashion (Rav Dovid Solevetchik.) 

Another example is the opinion of Ravah (Sukkah 4a) is that a sukkah that has ends of the scach hanging in the sukkah so that the airspace is less than 10 טפחים it is pasul.  According to many Rsihonim it invalidates the sukkah and that is the ruling of the Shulchan Aruch (633:9.) The Rambam is of the opinion that the sukkah does not become entirely invalidated, it is merely something that ne should try to avoid. The Briskor Rav says the reason for the Rambam is that he holds the sukkah itself must have a height of 10 tefachim, the law of the sukkah being fit for living in all 10 tefachim is only required according to the opinion that sukkah is דירת קבע not according to the halacha of דירת ארעי. However, the other Rishonim hold that if the sukkah is unlivable it creates a pesul in the sukkah itself.  

No comments:

Post a Comment