Thursday, July 10, 2025

Tents

Bava Bathra (60a) לא יפתח אדם לחצר השותפין פתח כנגד פתח וחלון כנגד חלון ... מנהני מילי א"ר יוחנן דאמר קרא (במדבר כד, ב) וישא בלעם את עיניו וירא את ישראל שוכן לשבטיו מה ראה ראה שאין פתחי אהליהם מכוונין זה לזה אמר ראוין הללו שתשרה עליהם שכינה:  The Ramah says מיהא שמעינן דבהא איסורא נמי איכא משום צניעותא דנשי, ואע"ג דאחזיק נמי לא מהניא ביה חזקה. דאי ס"ד לענין דינא בלחוד קאמרינן, מאי ראויין הללו שתשרה עליהן שכינה, דמשמע טעמא דאין פתחיהן מכוונין זה לזה הא לאו הכי לא, ואי טעמא דדינא [קאמר] ותו לא, כי מכוונין נמי אמאי אין ראויין, דילמא ממחל הוא דמחלי גבי הדדי, אטו מאן דמחיל היזיקיה גבי חבריה (בריעותא) [גריעותא] היא, אלא משום דלאו מידי דמשתריא במחילה הוא.  The possuk here by telling us the Shechina being present depends upon privacy that this is not just a Choshen Mishpat law not to infringe upon someone else's privacy but it is an issur and therefore mechilah will not help.    

The prohibition of looking into someone else's property is a halachik law but also contained other lessons.  Rav Nissim Peretz says a mussar approach that one should not look to copy the Jones's but should be happy with one's own lot.  One should not be looking at the neighbor's tent to see what there is in it to copy what they have but one should be happy with their own possessions.  Rebbe Nasan (Likutay Halachos Shcanim) says that the lesson is that everyone has their own 'window of truth,'  their own way of doing things and one must not denigrate their neighbor's way of doing things although it may differ.

No comments:

Post a Comment