The Yalkut Shimoni Chukas (763): קח את המטה. זה שאמר הכתוב מטה עוזך ישלח ה' מציון זה המטה שהיה ביד יעקב אבינו שנאמר כי במקלי עברתי. והוא המטה שהיה ביד יהודה שנאמר חותמך ופתילך ומטך אשר בידך. והוא היה ביד משה שנאמר ואת המטה הזה תקח בידך. הוא היה ביד אהרן שנאמר וישלך אהרן את מטהו. והוא היה ביד דוד שנאמר ויקח מקלו בידו. והוא היה ביד כל מלך ומלך עד שחרב בית המקדש. וכן עתיד אותו המטה לימסר למלך המשיח, וכן עתיד לרדות בו את אומות העולם לכך נאמר מטה עוזך ישלח ה' מציון. Why is the matteh so central that it always keeps on appearing? Why is the opening miracle Aharon's staff turning to a snake and then turning back and eating the other staffs?
The Alter Rebbe (who's hilulah is today, Friday) says that the word מטה means turning to, drawing down, for G-d gives life even to the those that rebel against Him such as Egypt, represented by the תנין. That is what is represented by the staff of Aharon, representing the source of life coming into the world, is given even to Egypt, the תנין. However, in the end, even the תנין is turned back into a snake for everything will eventually returned back to kedusha.
This was the essence of the message of the maakot. As the Alter Rebbe translated וידעו מצרים כי אני ה, when the Egyptians are broken, when the kelipa of Egypt is broken that the kedusha will be revealed. That is why this is the opening salvo of Moshe and Aharon. It came to establish the point and nature of the miracles. This is why the staff must appear at such important junctions. It is the symbol of the great tzaddikim that have won over evil.
No comments:
Post a Comment