וַיֹּ֨אמֶר י״י֜ אֶל־מֹשֶׁ֗ה הִנֵּ֨ה אָנֹכִ֜י בָּ֣א אֵלֶ֘יךָ֮ בְּעַ֣ב הֶֽעָנָן֒ בַּעֲב֞וּר יִשְׁמַ֤ע הָעָם֙ בְּדַבְּרִ֣י עִמָּ֔ךְ וְגַם־בְּךָ֖ יַאֲמִ֣ינוּ לְעוֹלָ֑ם וַיַּגֵּ֥ד מֹשֶׁ֛ה אֶת־דִּבְרֵ֥י הָעָ֖ם אֶל־י״יֽ
וַיַּעֲמד הָעָם מֵרָחֹק וּמשֶׁה נִגַּשׁ אֶל הָעֲרָפֶל אֲשֶׁר שָׁם הָאֱלֹקִים
The episode of Mattan Torah is clouded in a thick mist. Why, at this the greatest moment of revelation, is there a hazy surrounding? Rebbe Nachman (#115) says that Hashem always appears after there is a point of difficulty; after it appears that Hashem is hidden. In order to be coming closer to Hashem, it is necessary to overcome difficulties which appear to drive a person away. However, Hashem Himself is found within the difficulty itself. By pushing through, one will find Hashem behind the clouds.
Rav Kook adds that this is necessary for a person to able to receive the great light of the revelation of Hashem. Normally in order to see things clearer, the more light the better. However, since Hashem's revelation is so great it would be impossible for a person to absorb it properly. It is only through concealment that Hashem's revelation can be absorbed. (This idea is the cause for the very existence of the world. It is only through the act of tzitmtzum of Hashem concealing His Light that allows for the world to exist.) The basis for this idea already is present in the words of the Rambam in Moreh Nevuchim who notes that Hashem is often described as lurking in darkness including the possuk בעב הענן because mortals contained in a physical form can't fathom the full revelation of Hashem. Yet at the same time the Rambam notes this possuk in the beginning of Ch. 8 of Yesodey Hatorah as the basis for the entire Judaism for it is proof that Klal Yisrael saw that the prophesy of Moshe is true and hence all of the Torah is true. In other words, at the greatest point of revelation, mankind is limited by his ability to fully see the revelation of Hashem.
That is why the revelation of Mashiach has to come to the world in a hidden manner though the relationship with Lot and his daughters, Yehuda and Tamar, Rus and Boaz etc. for the great light must be hidden.
At the time of Mattan Torah itself, the first luchos which Moshe went up to receive on Shavuot were broken. However, the Gemarah Eiruvin (54a) says that if only the first luchos were not broken one would never forget their learning. Torah would be hewed into a person's heart immediately upon studying. It is only the breaking of the luchos that causes people to forget their learning. Yet, as Rav Hutner notes (Chanukah maamer #3,) it is only through the forgetting of Torah that the pilpul of Torah is propagated and expanded throughout the generations. It is the forgetting of Torah, the hiding of a revelation that leads to a greater light.
Maybe this is hinted to in the Rambam (Talmud Torah 3:13) אין אדם לומד רוב חכמתו אלא בלילה. Specifically when it is dark, when there is concealment that is when one merits to tap into the greatest wisdom
Rav Kook ends ובימינו אלה אין שום ספק שעוד הפעם אורו של משיח, אור של גאולה בבחינת תעלומה מופיע ומתנוצץ לפנינו, (ו) מרוב הזוהר המעולף בעיקרו בעובי חושך, עד כדי הסתרה נוראה, שהיא הולכת ונמשכת מאז אשר דבר ה' בא אל הרועה הנאמן ללמד לדורות, כי העב הענן המסתיר את האור העליון הוא הוא הענן המכין את ההתגלות של אורו, וכל הקשורים בקדושת ישראל, וקדושתה של תורה, שהיא לעד ולעולם מקור הגאולה, יבינו וידעו כי מעב הענן המסתיר את האור האלקי, תצא אורה אשר תופיע על הנשמות כולן, על כל ישראל ומהם על כל העמים, וכי "הנני בא אליך בעב הענן", במסתרים, במעשים אשר מבין הקרואים לעמוד בראשם ולעשותם, ישנם כאלה שאינם יודעים כלל את ערכם ואת מהותם, ביחס לתפקידם ההשגחיי העליון, הם נקראים בשמם ולא ידעו מי הוא הקורא אותם, וכמו אצל כורש הנכרי מתקיים גם בהם: אכנך ואאזרך ולא ידעתני. אבל הסוף של ההסתרה הנוראה הזאת, תהיה ההופעה היותר אדירה והיותר נצחית: למען ישמע העם בדברי עמך וגם בך יאמינו לעולם. ומאופל וממסתור, עיני עורים תראינה באור חדש, אשר יופיע על ציון ועל מקראיה במהרה בימינו אמן.
No comments:
Post a Comment