The Sfas Emes Mekatz (5639) last piece ואמינא לפי רמז המפרשים טבח והכן הוא חנוכה. אף אנו נאמר וישכרו הוא מרומז על פורים. כי חנוכה ופורים הם נסים האחרונים סמוכין לסוף תיקון הכולל שיהי' נגמר במהרה בימינו בעת ביאת הגואל. ופנימיות אלה הדברים יובנו למשכיל בכוונת חייב לבסומי בפוריא עד דלא ידע כו'. What does this mean?
Rabbenu Bechai (38:25) about why Haman gave shekalim to be able to kill Klal Yisrael או נאמר כי מפני שידע המן חטא שבטי ישראל במכירת יוסף בעשרים כסף שהם חמשת שקלים ועונש החטא ההוא לא נפקד עליהם עדיין ע"כ חשב מחשבה לקנות כל ישראל לתת בשביל כל אחד מששים רבוא חמשת שקלים, כי חשב שיצליח בזה ויעלה בידו לגודל חטאם, וכענין שאמרו במדרש (בראשית לז) וישבו לאכל לחם אמר להם הקב"ה אתם מכרתם את אחיכם מתוך משתה חייכם שבניכם נמכרים בשושן מתוך משתה שנאמר (אסתר ג) והמלך והמן ישבו לשתות.
The sin of the mechira of Yosef was ripping apart the family of Yaakov. Haman's attack on Klal Yisrael was ישנו עם אחד מפוזר ומפורד בין העמים, they are a divided nation and therefore there is a chance to kill them. There was a repeat of the sin of Yosef and that allowed for the attack of Haman to take root.
What is the connection between shekalim and the mechira of Yosef? My father explained the sin of the mechira was ripping apart the family of Yaakov and the tikkun is the shekalim which unites everyone together. How does the shekalim of Klal Yisrael counterbalance the shekalim of Haman? Because the shekalim come together to form the korbanot tzibbur. Although Haman could mathematically counteract the shekalim of every individual, he had no match for the concept of a tzibbur, a gathering of individuals that become a single unit greater than the sum of every individual.
The tikkun in the story of Purim starts with לך כנוס את כל היהודים, by gathering everyone together, not just as a collection of one body but as a tzibbur. As the Maharal says, this was a hint to that everyone should come together in the synagogue to pray. As Rabbi Hartman notes, it is only with regard to tefillah that there is a concept of a tefillah bitzibbur, the tzibbur as a unit defines the act of the mitzvah itself. There needed to be a showing of tzibbur, of a body of Klal Yisrael to counter Haman's claim of עם אחד מפוזר, this was a demonstration of עם אחד, yes, מפוזר ומפורד, not or as Rav Kook puts it, despite the fact that Klal Yisrael appears to be מפוזר ומפורד, at the root they still are עם אחד.
Maybe this is a drop of what the Sfas Emes means. It was when the shevatim and Yosef united, even though the brothers didn't realize it at the time, they felt the tzibbur of Klal Yisrael had been corrected and they permitted themselves to drink to bring out the pnimous feelings of tzibbur that they felt, despite the fact that the brothers did not understand it yet. Hence, the end of the time of nissim, the end of that tekufah before Mashiach contains a hint to the fix of the sin of Yosef which is the root of sins בין אדם לחבירו that we are still paying for (see Meshech Chachma Acherei Mos,) and hence Chazal enacted a mitzvah of drinking to remove the boundaries of מפוזר ומפורד and bring out the עם אחד (based upon Orah Visamcha of Rav Shmuel Yaakov Bornstein.)
The Rambam says at the end of his short summary of all the mitzvot before the Mishne Torah that Chazal enacted the Megillah to be read in order to demonstrate that tefillah works, אלא כך אנו אומרים, שהנביאים עם בית דין תיקנו וציוו לקרות המגילה בעונתה כדי להזכיר שבחיו של הקדוש ברוך הוא ותשועות שעשה לנו, והיה קרוב לשווענו כדי לברכו ולהללו, וכדי להודיע לדורות הבאים שאמת מה שהבטיחנו בתורה, "ומי גוי גדול, אשר לו אלוהים קרובים אליו. The Rambam evokes the possuk of ומי גוי גדול וגו. The Briskor Rav explains that G-d also listens to the prayers of gentiles, what the possuk is describing is the uniqueness of Klal Yisrael that they have a concept of tefillah bitzibbur, only Klal Yisrael has the concept of a tzibbur. This is very מדיוק in light of everything explained here for the entire bittul of the nes is in the merit of being a tzibbur, of being a singular unit, of coming together for a teffilah bitzibbur.
No comments:
Post a Comment