Thursday, June 11, 2020

Stop And Go

The Chidushay Harim:















Rav Hirsch:
אולם עיון מעמיק יותר בניסיונות אלה, בהם ביקש ה׳ להרגיל ולחנך את עמו לכל הדורות, מגלה, שלא המאמץ של המסעות הארוכים, אלא בעיקר ההמתנה הסבלנית בחניות הממושכות, היא המודגשת כאן כמבחן לעם. לא נאמר דבר על אורך הזמן של המסעות, אך ההמתנה הממושכת מוזכרת כמה פעמים. כבר בפסוק יז נאמר: ״ואחרי כן יסעו״ וגו׳; הם נסעו רק אחרי שעלה הענן ולא קודם לכן. ובפסוק יח – לאחר שכבר נאמר ״על פי ה׳ יסעו וגו׳ ועל פי ה׳ יחנו״ – חוזר הכתוב ואומר: ״כל ימי אשר ישכן הענן וגו׳ יחנו״. ולבסוף, בפסוק יט, המצב ש״לא יסעו״ אפילו כאשר ישכון שם הענן ימים רבים, הוא הנקרא ״שמירת משמרת ה׳⁠ ⁠״, והוא הראיה ששמעו בקולו.
ברור אפוא, שהכתוב שם דגש מיוחד על כוח העמידה והסבלנות של ישראל. דבר זה יובן עוד יותר, אם ניקח בחשבון שהמדבר הוא מקום שקשה מאוד לשבת בו, ובייחוד אם נתבונן בכך שהאנשים – אשר טרם נגזר עליהם לנדוד ארבעים שנה במדבר – ידעו היטב שמחוז חפצם אינו במדבר אלא מעבר לו, ושכל עצירה שהם עושים במדבר רק מונעת אותם מלהגיע אל המקום שהובטח להם.
It is is not only moving closer to Eretz Yisroel that is 'עפ"י ה, but the stops as well.  The stops along the way; when one appears to not be approaching the goal is in fact the only way to reach the goal.
That is the message of the הפסקות הפרשיות of ויהי בנסוע הארון; a fall may just be a way of giving one the ability to elevate further.
From Toras Menachem 5751:



No comments:

Post a Comment