The possuk (38:30) says וְאַחַר֙ יָצָ֣א אָחִ֔יו אֲשֶׁ֥ר עַל־יָד֖וֹ הַשָּׁנִ֑י וַיִּקְרָ֥א שְׁמ֖וֹ זָֽרַח. Rashi says אשר על ידו השני – ארבע ידות נכתבו כאן, כנגד ארבעה חרמים שמעל עכן שיצא ממנו. Why would the possuk hint to the sins of עכן, the descendant of זרח, right as זרח is born?! Says the Maharal (its based upon the Ramban): כנגד ד׳ חרמות. בב״ר (פה, יד.). ואם תאמר ומאי בא לרמוז כאן ענין עכן שמעל בד׳ חרמות, ויש לך לדעת כי לא היו אלו הבנים - בנים דעלמא, אבל היו בנים נולדו בגזירת השם יתברך, ויש בהם דברים נעלמים המורים על עניניהם, והיה ראוי להיות מן פרץ מלכות בית דוד ומן זרח מצד עצמו ראוי לצאת ממנו עכן שמעל בחרמות, ושינוי תולדה בזרח מורה זה, כי היה חידוש שיוציא העובר את ידו ולהשיבה, וזה מורה על עניני הבנים מה שהיה בעצמות כל אחד ואחד מן הבנים. וענין זה דבר גדול כי האחד שהוא פרץ - ממנו המלכות, שהמלך מושל לוקח במשפט, כמו שכתוב בפרשת המלך, והשני גם כן לוקח בכח היד, אבל הוא מעילה במה שאסור לו. כי שני הבנים פרץ וזרח דומים ללבנה וחמה, ששניהם הם מושלים ומלכים בעולם, וכל מלך פורץ גדר לעשות לו דרך במשפט (סנהדרין כ ע״ב), אבל אינו פושט יד ולוקח דבר שאינו שלו בממשלת יתירה. ולכך ישראל מונים לירח המאור הקטן, וזכה פרץ להיות ממנו מלכות בית דוד, ופורץ גדר לעשות לו דרך ויצא תחלה. אבל זרח הוא כנגד החמה, שגם הוא מלך, ופושט יד ביותר לתקפו יותר מן הראוי למלך, ולכך אין ראוי למלך, ויצא ממנו עכן פושט יד ליקח שאינו ראוי לו מועל בחרמות, וזה היה מורה מה שנתן יד לפשוט בדבר שאינו ראוי לו. ומפני שכח זה הוא לו מן השמש, שהרי נקרא ״זרח״ על שם זריחת השמש (רמב״ן פסוק כט), מעל בד׳ חרמות, נגד כח השמש שנתלה ביום הרביעי (לעיל א, יז). ובפרק נגמר הדין (סנהדרין מג ע״ב) סבירא ליה למאן דאמר בג׳ חרמים מעל ולמאן דאמר בה׳ חרמים - ד׳ בימי משה ואחד בימי יהושע, נטה רש״י אחר ב״ר (פה, יד) מפני שהוא יותר מסתבר, שכן מצאנו שהיה גם כן ד׳ דברים שמעל בימי יהושע, ועיין בב״ר, והטעם מבואר למעלה. ויש לומר עוד בב״ר לא חשיב רק אותם שהיו בימי משה, כי אותו שהיה בימי יהושע שקול בעצמו כארבע, שהיו בו ד׳ דברים, ועיין שם בב״ר:
What does this mean? Zerech is like the sun, it constantly gives the same amount of light and doesn't change. This is the way of the straight path of the tzaddik, he constantly remains faithful to his Creator and doesn't deviate. However, ultimately this isn't the greatest power. It is the בעלי תשובה that rise above the tzaddikim. That is Peretz, he is connected to the moon that waxes and wanes, he has high points but also stumbles and has to get up again. This is the path that Mosiach will teach. מלך פורץ לו גדר, even after the fence is broken, he teaches the path of teshuva. Zerach attempts to mimic this path and that is why Zerach tries to get out before Peretz. That was the intent of Achan as well. However, it is Zerach's job to be the straight tzaddik. It isn't in his DNA to be able to to sin and overcome it. That is the job of Peretz and that is why Mosiach will descend from him for it is only in his capability to be able to return all those that have gone wayward (based upon Rav Tzvi Einfeld and Likutay Sichos volume 30.)
No comments:
Post a Comment