The Degel Machene Efraim and the Ohav Yisroel both connect Yosef
to the 6 orders of the Mishna. In the
words of the Ohav Yisroel, וילבש אותו בגדי שש. ר"ל שרומז בזה
שהקב"ה הלביש את יוסף בוא"ו מדות הק' דהוא אתקשרותא דכולא כנ"ל וירכב
אותו במרכבת המשנה ר"ל בשית סדרי משנה סוד כללות התורה שבע"פ. והבן. In
the words of the Degel, וירכב אותו במרכבת המשנה אשר לו והנה תיבת
אשר לו נראה מיותר וי"ל בזה דהנה הבעה"ט פירש כי בן זקונים הוא לו זקנם ר"ת
זרעים קדשים נשים מועד וכו' ע"ש והנה מדבריו דברי אלקים אשר הופיע עליו ברוח קדשו
נראה שמסתמא היה שורש נשמתו מן משנה וזכה שנעשה מרכבה לבחי' משנה והוא שאמר גם בגשמיות
זכה לרכוב במרכבת המשנה והוא שדייק לומר אשר לו היינו שהיה מדריגתו ושורש נשמתו שהיה
מרכבה למשנה כנ"ל והמש"י. Why is Yosef connected to the
Mishna? Just as Josef had to forge his own
path through exile, so too it is the תורה שבעל פה that carries us through the dark days of exile. As the Gemorah in Sanhedrin (24a) says במחשכים הושיבני כמתי עולם אמר ר' ירמיה זה תלמודה של בבל. In the darkness of exile, it is the תלמוד בבלי that ensures our safety.
That is one of the messages connecting Mekatz to Chanukah. Yosef teaches us that it is the תורה שבעל פה
that creates the orot to light up the dark days of the golus.
No comments:
Post a Comment