The Gemorah in Avodah Zarah (17a) פעם אחת הייתי מהלך בשוק העליון של ציפורי ומצאתי אחד ומתלמידי ישו הנוצרי ויעקב איש כפר סכניא שמו וכו' אמר לי כך לימדני ישו הנוצרי (מיכה א, ז) כי מאתנן זונה קבצה ועד אתנן זונה ישובו ממקום הטנופת באו למקום הטנופת ילכו. This is the text as it appers in Sefaria, however in the standard Gemorah that we gave there is no mention of ישו. In Oz Vehadar it is cited in the שינוי גירסאות and that is clear that its the Yaavetz's text there who proposes that there were two ישו's to make up for the different time periods that he seems to be appearing in.
שבת פרק יד הלכה ד (ומקבילה זהה בעבודה זרה פ"ב ה"ב)(עז.) [ אינו מופיע במהדורות הרגילות]: "מעשה בר' אלעזר בן דמה שנשכו נחש ובא יעקב איש כפר סמא משם של ישו פנדירא לרפותו ולא הניח לו רבי ישמעאל אמר לו אני מביא ראייה שירפאני לא הספיק להביא ראייה עד שמת בן דמה אמר לו ר' ישמעאל אשריך בן דמה שיצאת בשלום מן העולם ולא פרצתה גדירן של חכמים דכתיב ופורץ גדר ישכנו נחש ולא נחש נשכו אלא שלא ישכנו נחש לעתיד לבוא ומה הוה ליה מימר אשר יעשה אותם האדם וחי בהם". As noted in the bracket, in the text we have it doesn't say משם של ישו פנדירא, however we already see from the Gemorah in Avodah Zarah that he was a student of ישו. Furthermore, in some editions it brings שינויי נוסחאות that say משם של ע"ז. The same story also appears at the end of the Ch. 2 in Tosefta Chullin and in Bavli Avodah Zarah (27b) and there is no mention of ישו there either. What exactly משם means is unclear to me, does it mean he would magically heal people by mentioning his name or was the healing using his instructions? It sounds like from the Rishonim that compare this Gemorah to mentioning the name of an avodah zarah on a wound that the healing was done with his name.
See more about this here and what seems to be a very weak apologetic to say its not referring to Jesus here.
No comments:
Post a Comment