In the הנרות הללו we say ואין לנו רשות להשתמש בהן אלא לראותן בלבד. Why is this halacha something we need to stress right after lighting the candles? Why does the Rambam stress that the Chanukah story happened during the Bait Sheni?
The Kad Hakemach says ועוד יש בזה טעם אחר והוא כי חשבון ח' רמז לשמן המשיח שהוא על מעלת שמנה, וידוע כי חשבון שמנה הוא אחר הז' במעלת האחד ובזמן המשיח יחזרו כל האומות לאמונתנו הוא שכתוב (צפניה ג׳:ט׳) כי אז אהפוך אל עמים שפה ברורה לקרוא כלם בשם ה' ולעבדו שכם אחד. וכתיב (זכריה י״ד:ט׳) ביום ההוא יהיה ה' אחד ושמו אחד. ולפי שהעולם הזה הוא על מעלת שבעה ומזה היתה מנורת המשכן והמקדש בז' נרות, חייבה החכמה להיות זמן המשיח על מעלת ח' כי בו תהיה מעלה יתירה ותוספת השגה בידיעת הש"י על כל הזמנים שעברו הוא שכתוב (ירמיהו ל״א:ל״ד) כי כלם ידעו אותי למקטנם ועד גדולם. והנה רז"ל הרחיבו הביאור בענין הזה הוא שאמר במס' ערכין (פ"ב דף יג ב) רבי יהודה אומר כנור של מקדש של ז' נימין היה שנא' (תהילים ט״ז:י״א) שובע שמחות את פניך. אל תקרי שובע אלא שבע. ושל ימות המשיח שמנה שנא' למנצח על השמינית על נימא שמינית ושל העוה"ב עשר שנא' (שם לג) בנבל עשור זמרו לו. הענין הזה יש להתבונן בשמנת הימים האלה הנקראים חנוכה שהוא נגזר מלשון חנוך בלשון חנוכת הבית לפי שהוא רומז לשמן המשיח שאנו עתידין לחנך בית המקדש. He says that Chanukah trains us for the times of Mashiach. These words are echoed by the Sfas Emes (5646) וחנוכה הוא חינוך ורמז לאלה היו"ט שלעתיד. What in Chanukah is a preparation for the future?
ויעש כן אהרן פרש"י להגיד שבחו שלא שינה. Many asks what is the הו"א that Aharon wouldn't follow instructions? The Chanukat Hatorah says based upon the Midrash that it doesn't say ןיהי כן about the creation of light because the good light is hidden away for the tzaddikim. Says the C.H. that the Kabbalists teach that the Aharon drew down that light in the Mikdash through his lighting. That is what it means, ויעש כן אהרן שלא שינה, Aharon put back the ויהי כן into the lights so that it would not be different from every other creation. The lighting of the menorah was a small restoration of the original light of creation. The Ramban says the hadlakat nerot in Behaloscha are continued in the nerot of Chanukah. The lighting of the menorah illuminates the dark golut with the bright light of creation.
The Beit Sheni, writes the Yeshuot Yaakov (siman 549) in the name of early sources, was a pitstop in the golut to have a short period of tranquility to be able to establish the Mishna and Gemarah to guide us through the golut. the Chanukah miracle establishes that the light of the menoah, of the תורה שבעל פה will stay with us and guide until Mashiach as the Shla (Titzavah) notes the menorah is עדות שהשכינה שורה בתוך כלל ישראל and that continues with the Chanukah menorah to demonstrate that the Shechina is guiding us through the golut.
This is the emphasis that the miracle occurred during the Beit Sheni era. The miracle is part of a process toward the future. We say that we can't benefit from the candles because we acknowledge that we have not yet experienced the full fruition of the Chanukah miracle. In our current state we can only gaze into the light and get a glimpse into the future.
No comments:
Post a Comment