The Midrash (Pesikta D'Rav Cahana #25) says טוֹב וְיָשָׁר ה' עַל כֵּן יוֹרֶה חַטָּאִים בַּדָּרֶךְ (תהלים כה, ח). שאלו לחכמה חוטא מה עונשו, אמרה להם, הנפש החוטאת היא תמות. שאלו לתורה, חוטא מה עונשו, אמרה להם, יביא אשם ויתכפר לו. הדא הוא דכתיב (ויקרא, א, ד), וְנִרְצָה לוֹ לְכַפֵּר עָלָיו. שאלו להקדוש ברוך הוא, חוטא מה עונשו אמר להם, יעשה תשובה ויתכפר לו. זה שכתוב, טוֹב וְיָשָׁר ה' עַל כֵּן יוֹרֶה חַטָּאִים בַּדָּרֶך. בני מה אנא בעי מנכון, דרשוני וחיו, אמר ר' פנחס למה הוא טוב, שהוא ישר. למה הוא ישר, שהוא טוב. על כן יורה חטאים בדרך, שהוא מורה להון דרך, שיעשו תשובה. What does the Midrash mean, the Neviem are full of admonishments to repent and how can the Torah not give the option of teshuva if we know the whole parsha of teshuva from the Torah?
Ramban Shemos (34:3) גם הצאן והבקר אל ירעו אל מול ההר ההוא – מכנגד, כי בראשנה לא הוזהרו רק: שלא תגע בו יד אם בהמה אם איש (שמות י״ט:י״ג)... עתה החמיר בשעת מתן הלחות האלו יותר ממעמד הראשון. והטעם בכל זה, כי בראשונה היה המעמד בעבור כל ישראל, וזה למשה בלבד בזכותו ובתפלתו, וגדול יהיה הכבוד הנגלה בהרב באחרון מן הראשון. We see the second luchot had a greater גילוי אלוקות than the first. The source is a Midrash Ke Sesa (46:1) התחיל מצטער על שבור הלוחות, אמר לו הקב"ה אל תצטער בלוחות הראשונות שלא היו אלא עשרת הדברות לבד, ובלוחות השניים אני נותן לך שיהא בהם הלכות מדרש ואגדות, הדא דכתיב (איוב י"א) ויגד לך תעלומות חכמה כי כפלים לתושיה. There is double the amount of wisdom in the second luchot. But how is that possible if it came after sin of the agel?
The Midrash Tehillim 85 (see similar in Eicha Rabbah 5:21) אמרו בני קרח: עד מתי אתם אומרים: "שובו בנים שובבים" (ירמיה ג יד). ישראל אומרים לך: שוב אתה בתחילה, שנאמר: "שובה ה' עד מתי" (תהלים צ יג), ואתה אומר: לא, כי אלא "שובה ישראל" בתחילה. לא אתה תשוב לעצמך, ולא אנו נשוב לעצמנו, אלא שנינו כאחד, שנאמר: "שובנו אלהי ישענו." What is the nature of this agreement? Rav Dessler (Mictav volume 4) says that it means one must daven to do teshuva and then Hashem will help one to do proper teshuva. With this he explains the previous Midrash. According to the rules that Hashem built into the world, one has to do complete teshuva for it to be accepted. The torah, chachma and nevua represent the hanhagah with which Hashem runs the world. The teshuva the Torah and Neviem are talking about is complete teshuva where one totally kills themselves out of regret. Only that kind of teshuva is acceptable. However, Hashem does a special chesed and allows for one to take a mere small step to turn in the right direction and Hashem gives one the power of full teshuva.
Now we can understand why the second luchots were greater than the first ones. When one starts to do teshuva that opens a door of tremendous power of Torah and insight that one did not have access to beforehand. That is why we blow the shofar during Elul. It is our form of prayer that we want to d oteshuva (see Das Shlomo maamerey Elul 5730-31.) (Based on a shmuz from R' Elefant.)
No comments:
Post a Comment