The first test of Avrohom is לֶךְ־לְךָ֛ מֵאַרְצְךָ֥ וּמִמּֽוֹלַדְתְּךָ֖ וּמִבֵּ֣ית אָבִ֑יךָ אֶל־הָאָ֖רֶץ אֲשֶׁ֥ר אַרְאֶֽךָּ, pack up the moving truck and leave. Why is it considered such a test if Avrohom was promised בנים, ועל הממון, ועל השם?
I will share three approaches as to what the test of Avrohom was.
1. The possuk (12:4) says וַיֵּ֣לֶךְ אַבְרָ֗ם כַּאֲשֶׁ֨ר דִּבֶּ֤ר אֵלָיו֙ י״י֔. The very next possuk says וַיִּקַּ֣ח אַבְרָם֩ אֶת־שָׂרַ֨י אִשְׁתּ֜וֹ וְאֶת־ל֣וֹט בֶּן־אָחִ֗יו וְאֶת־כׇּל־רְכוּשָׁם֙ אֲשֶׁ֣ר רָכָ֔שׁוּ וְאֶת־הַנֶּ֖פֶשׁ אֲשֶׁר־עָשׂ֣וּ בְחָרָ֑ן וַיֵּצְא֗וּ לָלֶ֙כֶת֙ אַ֣רְצָה כְּנַ֔עַן וַיָּבֹ֖אוּ אַ֥רְצָה כְּנָֽעַן. These two verses seem repetitive, what is the need to tell two times that Avrohom left his hometown? The Or Hachayim (in his second interpretation,) says
עוד ירצה להיות שאמר לו ה׳ הבטחות תועליות הרבה כשילך לו מארצו וכו׳ אם כן הגם שילך יסבור הרואה כי אין להחזיק לו טובה על זה שאפילו קל שבקלים כשיראה כל התועליות ימהר ליסע לזה הודיע הכתוב צדקותו של אברהם כי מה שהלך לא לצד הבטחות האמורות אלא לעשות דבר ה׳. ודקדק לומר כאשר דבר ולא כאשר אמר כמו שהתחיל בתחילת הפרשה ויאמר ה׳ לאמת כדברינו. והוא, יש לך לדעת כי כל מקום שיאמר הכתוב דיבור יגיד על דבר קשה והאמירה היא רכה וכאן הזכיר בתחילת הפרשה ויאמר ה׳ לצד שכל הדבר הוא להנאת אברהם ובמעשה אברהם אמר כאשר דבר פירוש שעשה הדבר לצד גזירת מלך עליו ולא לתועלת הנמשך לו. According to this approach, the test was what would be the motives of Avrohom to leave; is he leaving because of the promise of reward, or is he merely thinking of fulfilling the commandment of Hashem.
2. I will give an intro. of a comment of the Briskor Rav from עובדות והנהגות לבית בריסק.
Based upon this we understand that even with the promises of fame, fortune and power, it still is very hard for a person to leave their comfort zone.
3. Many Chassidic masters interpret the command not for Avrohom to merely leave his physical place of upbringing, but to remove from himself any impact and influence that he may have received from his upbringing. It maybe easy to move one's lodging for the sake of a better life, but to completely remove all ideas, dreams and goals of a society that one was raised in is indeed a tall order. As many a wise man have said, "its easier to take the Jew out of Egypt than it is to take Egypt out of the Jew."
No comments:
Post a Comment