Sunday, February 7, 2021

Desire For Perfection

This post is based upon ashmuz by Rabbi Elefant of the Mir.  The midrash Tanchuma Bamidbar #2 says  לנשיא, שנכנס למדינה וראו אותו בני המדינה וברחו. נכנס לשנייה וברחו מלפניו, נכנס לעיר חריבה וקדמו אותו והיו מקלסין אותו. אמר הנשיא: זו העיר, טובה היא, מכל המדינות, כאן אני בונה כס נאה, כאן אני דר. כך כשבא הקב"ה לים, ברח מלפניו, שנאמר (תהלים קיד): הים ראה וינוס, וכן ההרים רקדו כאילים. בא במדבר חרבה, קדמה אותו וקילסה אותו, שנאמר (ישעיה מב) יישאו מדבר ועריו חצרים תשב קדר ירונו יושבי סלע. אמר: זו העיר טובה לי, מכל המדינות, בו אני בונה כנסיה ודר בתוכו, התחילו שמחים, שהקדוש ברוך הוא דר בתוכו, שנאמר (שם לה): "יששום מדבר וציה".  The king went into various towns and everyone ran away.  When he entered the wasteland everyone came out to greet him and he said I will build my palace here.  That is why Hashem gave the Torah in a midbar.  What is the midrash teaching us?  Why do the people of the wasteland welcome the king more than other people?  The Sfas Emes Bamidbar 5634 comments: כי התורה היא שלימות הנבראים וכפי מה שהנבראים חסרים בעיני עצמם ומקוין אל השלמה. זוכין לתורה. ומאוד קשה לבעל בחירה להיות חסר בעיני עצמו כראוי ולכן ברחו בני מדינה. אבל מי שהוא כמדבר כמ"ש במדר' שאינו זוכה לתורה עד שנעשה הפקר כמדבר וזה הי' הכנת בנ"י קודם קבלת התורה שהגיעו לבחי' מדבר להיות ברור בעיניהם וגם לברר זה בכל הנבראים שיהיו מקוין אל השלמה כנ"ל. ובחי' זו נקראת מדבר שחפץ להיות נמשך אחר המנהיג אותו מלשון דבר א' לדור.  One can acquire Torah only is one recognizes that he is flawed without the Torah.  Without Torah one is a wasteland, barren of bringing out his true potential.  It is only through Torah that one can reach their full capabilities.  That is what Chazal mean that one must make themselves like a midbar to acquire Torah.  

The possuk says (19:1) בחדש השלישי לצאת בני ישראל מארץ מצרים ביום הזה באו מדבר סיני.  And the very next possuk says  ויסעו מרפידים ויבאו מדבר סיני ויחנו במדבר ויחן שם ישראל נגד ההר.  Why does it say they reached midbar sinai and then repeat that they arrived there?  The Maharal in Derush al Hatorah explains אבל הכתוב בא לומר תחלה, כי ראויים היו ישראל לקבל התורה במדבר דוקא. כי האדם שנקרא על שם אדמה, כאשר אין לו תורה נחשב כמדבר שאין בו עשב וצמח האדמה, ושדה בור נחשב הוא יותר מכל הבעלי חיים כאמור. שהב"ח נקראים בהמה על שם שיש בה מה, דהיינו מה שנבראת הבהמה עליו נמצא עמה בבריאותה, ואילו האדם נקרא אדם מפני שהוא כמו אדמה שהיא בכח בלבד, ולכן כל זמן שלא קבל התורה הרי הוא כמו מדבר שהוא מקום בור בלא פרי כי חסר התורה והמצוה יקרא בור: ובשביל חסרון האדם שהוא כמו מדבר, נתנה לו התורה להשלימו ואז האדמה הזאת מוציאה אילנות וצמחים שלה.  The possuk highlights that the Torah must be given in a midbar for a person without Torah is a midbar.  A person is called אדם because they are created from dirt.   There is a potential to grow or be trampled.  The way a person grows is by learning Torah.

What is the nature of the perfection that Torah gives a person?  And how does one acquire the desire to be perfected ?  The Mishna in Avos (4:1) says בן זומא אומר:איזהו חכם? הלומד מכל אדם.  The Maharal explains that a person is חומר and חכמה is צורה.  The two are opposites.  What joins them is the desire to want חכמה.  The chacham is one desires to be cultivated, to grow.  When a person desires חכמה they will learn from everyone.  The lacking a person has without Torah is the lacking that all חומר has when it is not formed with its צורה.  The צורה is the direction, purpose and meaning of the חומר.

Rav Wolbe points out that there are two places where the Torah uses the word תשוקה.  In Berashis (3:16) ואל אישך תשוקתך and in 4:7 וְאֵלֶיךָ תְּשׁוּקָתוֹ וְאַתָּה תִּמְשָׁל בּוֹ.  He explains both are examples of חומר desiring to be perfected by their צורה.  The first time it is a woman that is perfected by man and the second time it is the yetzer harah that desires for man to stand up to the test in order for it to be perfected.  These desires are not something that have to be developed and cultivated, they are part of the natural make up. It is inborn and innate for things to desire, seek, and strive to find meaning and direction.  In the same vein Torah gives purpose, meaning and direction for one's life.  One does not need to find tricks to have a desire to learn, it is inside a person!

No comments:

Post a Comment