Thursday, December 3, 2020

Born Again

 Rashi at the end of Vayishlach points out the discrepancy in the name of the daughter of Yishmael, Esev's wife, if its Machalas of Basmas.  Rashi says (36:3)  בשמת בת ישמעאל – ולהלן קורא לה: מחלת (בראשית כ״ח:ט׳). מצאתי בהגדה מדרש ספר שמואל (מדרש שמואל פרק י״ז): שלשה מוחלין על כל עוונותיהם: גר משמתגייר, והעולה לגדולה, והנושא אשה. ולמד הטעם מיכן, לכך נקראת מחלת, שנמחלו עוונתיו.  The most understandable of the three is the convert for they become like a new person, but why do the other two get their sins annulled? 

Dayan Fisher suggests that one who gets married or is promoted to a position also has a certain element of becoming a new person. 




No comments:

Post a Comment