ואעשך לגוי גדול ואברכך ואגדלה שמך והיה ברכה
Rashi says ד"א ואעשך לגוי גדול זהו שאומרים אלהי אברהם ואברכך זהו שאומרים אלהי יצחק ואגדלה שמך זהו שאומרים אלהי יעקב יכול יהיו חותמין בכולן ת"ל והיה ברכה בך חותמין ולא בהם. Why do we end the first beracha of Shemone Esrai specifically with the name of Avraham, מגן אברהם? Does Avraham want to be singled out, אין אדם מתקנא בבנו? The Meglah Amukot (this is how I see it cited in his name ,even though I don't see him quite saying these words,) says that the three Avos correspond to the three pillars of Torah (Yaakov,) Avodah (Yitzchak,) Gemilas chassadim (Avraham.) The חתימה, what will ultimately seal the fate of Klal Yisrael for the better, is the merit of gemilas chassadim. Even as the pillars of Torah and avodah get weakened through the long golus the merit of chesed is what will carry the day.
The Divrey Yisrael (Modzitz) reads this into the possuk of the prayer of Yitzchak, וַיֵּצֵא יִצְחָק לָשׂוּחַ בַּשָּׂדֶה לִפְנוֹת עָרֶב וַיִּשָּׂא עֵינָיו וַיַּרְא וְהִנֵּה גְמַלִּים בָּאִים, Yitzchak saw at the end of the day, at the end of the golus, there will no lnger be the merit of avodah, his middah and he was worried what will be the merit of Klal Yisrael to be saved? Then he saw the גְמַלִּים, the גמילות חסדים will be the merit for the geulah.
He also reads this into the pessukim of Eliezer coming with the camels, ויקח העבד עשרה גמלים מגמלי אדניו, he took the middah of his master, of chesed, the next possuk continues, ויברך הגמלים מחוץ לעיר, this middah of chesed he took and it is used in the time of the golus outside the city, לעת ערב, in the time right before Mashiach, it will be our merit, לעת צאת השאבת, until it is time to leave the golus.
This is what the Yalkut (Hosha 6:6) says כי חסד חפצתי ולא זבח. אמר הקב"ה חביב עלי חסד שאתם גומלים זה לזה יותר מכל הזבח שזבח שלמה לפני אלף עולות יעלה שלמה וכה"א זאת התורה לעולה למנחה, זאת התורה לא עולה ולא מנחה. פעם אחת היה רבן יוחנן בן זכאי מהלך בירושלים והיה רבי ייהושע מהלך אחריו ראה בית המקדש שהוא חרב אמר אוי לנו על הבית שחרב מקום שמתכפרין בו עונותינו, א"ל בני אל ירע לך שיש לנו כפרה אחרת שהיא כמותה ואי זה זה גמילות חסדים, לכך נאמר כי חסד חפצתי ולא זבח, ואומר אמרתי עולם חסד יבנה.
As the possuk says ציון במשפט תפדה ושביה בצדקה, the redemption comes in the merit of tzedakah. In the words of the Alter Rebbe Egeres Hakodesh #9 אֵיךְ הֱיוֹת כָּל עִיקַּר עֲבוֹדַת ה' בָּעִתִּים הַלָּלוּ בְּעִקְּבוֹת מְשִׁיחָא הִיא עֲבוֹדַת הַצְּדָקָה,כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ־זִכְרוֹנָם־לִבְרָכָה: "אֵין יִשְׂרָאֵל נִגְאָלִין אֶלָּא בִּצְדָקָה".
The Mishna in Avos says עַל שְׁלֹשָׁה דְּבָרִים הָעוֹלָם עוֹמֵד:עַל הַתּוֹרָה, וְעַל הָעֲבוֹדָה, וְעַל גְּמִילוּת חֲסָדִים If chesed aligns with Avraham why is it mentioned last in the Mishna? The Satmer Rebbe (R' Aharon) says based upon this idea, since chesed is the last zechut to stand up before the geulah it is mentioned last in the Mishna.
The three pillars of Torah, avodah and gemilas chassadim may also align with mochin (Torah,) middot (avodah- avodah שבלב,) and maaseh (gemillas chassadim.) A thought I once heard is that it is the lowest parts, that of maaseh that needs to be perfected before Mashiach. That is why it is gemilas chassadim that is the final ticket to geulah.
In the sichos of Rav Pinkus on Chanukah he says:
Even gentiles, in the merit of chesed get saved from wars!
No comments:
Post a Comment